Opis forum
Student
Hej. Ma ktoś jakieś materiały na koło z psychologi? Albo chociaż wie z czego ma być
Ooo... i co trzeba umieć na następne zajęcia:D
Offline
Student
No są, tylko my chyba mamy więcej umieć na to kolokwium, bo przecież mamy nadrobić. W sumie ja już się pogubiłam:)
Offline
Student
Ja nie mam żadnych notatek. A z tego co mi Asia mówiła to tylko ten temat ma być
Offline
Cechy pamięci, w ramach których różnimy się:
trwałość – czas przechowywania informacji w pamięci
gotowość – szybkość wydobywania informacji z pamięci
wierność – dokładność z jaką zapamiętujemy informacje
szybkość zapamiętywania
operacje myślowe
Operacjami myślowymi nazywamy czynności umysłowe wykonywane w celu rozwiązania określonego problemu.
Analiza polega na rozkładaniu całości na części składowe, na wyodrębnianie w przedmiocie jego elementów i cech.
Synteza natomiast polega na łączeniu wyodrębnionych składników i własności w całość, na ujmowaniu ich we wzajemne proporcje i zależności.
Analiza i synteza umożliwiają porównywanie przedmiotów i zjawisk.
Porównywanie jest to kolejna operacja umysłowa polegająca na wyszukiwaniu podobieństw i różnic między przedmiotami, zjawiskami, osobami.
.
Komunikacja werbalna: przekazywanie informacji za pomocą języka poprzez: mówienie, słuchanie, pisanie i czytanie, obraz. Mówienie dotyczy nie tylko samego nadawcy, ale także rodzaju przekazywanego komunikatu. Opiera się na właściwym odczytaniu i interpretacji dźwięków. Pisanie - należy pisać w sposób poprawny gramatycznie, ortograficznie i stylistycznie. Komunikat napisany powinien być jasny i przejrzysty, czytelny dla odbiorcy, precyzyjny i konkretny. Jego odbiór jest uzależniony od treści, jakie prezentuje ale także od jego cech wizualnych: czcionka, papier, układ strony. Czytanie - związane bezpośrednio z tym co jest napisane; zależy ono od: nośnika, rodzaju tekstu, zawartości i znaczenia tekstu, od tępa i sposobu czytania, zrozumiałości danej informacji zawartej w tekście. Obraz - jest specyficznym sposobem komunikacji. Komunikacja obrazem głęboko osadzona jest w symbolach.
Komunikacja niewerbalna może wyrażać się przez:
o Sposób, w jaki tworzymy otoczenie fizyczne, w którym pracujemy
o i mieszkamy.
o Sposób w jaki siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo.
o Napięcie lub rozluźnienie w całym ciele.
o Nasze otoczenie: dom, praca, samochód, rodzina, przyjaciele.
o Ton głosu, natężenie i intonacja (mówienie chłodne, ciepłe, monotonne, dynamiczne, oschłe, ostre, łagodne, ciche, głośne, łagodne, spokojne
o lub nerwowe.
o Nasz wygląd: twarz, włosy, ciało, odzież i jej kolor, męskość, kobiecość.
o Wzdychanie, śmiech, płacz, błaznowanie, marszczenie brwi, uśmiechanie się, wyraz twarzy - mimika.
o Dźwięki paralingwistyczne - ekspresja uczuć poprzez wokalizacje takie jak: mruczenie, posapywanie, mlaskanie, gwizdanie, westchnienia.
o Gesty, ruchy rąk, nóg, głowy, całego ciała.
o Odległość, w jakiej stajemy od siebie, bliskość, dotyk, kontakt fizyczny.
Myślenie sensoryczno – motoryczne /od urodzenia do 2 r. ż./
Stadium I. Aktywność odruchowa (ćwiczenie odruchów) (przypada na 1 miesiąc życia).
Stadium II. Rozwijanie schematów (do 4 miesiąca).
Stadium III. Odtwarzanie interesujących zdarzeń (odkrywanie procedur) (4 – 8 miesiąc).
Stadium IV. Koordynacja schematów (intencjonalne zachowania) ( 8 – 12 miesiąc)..
Stadium V. Wykrywanie nowych sposobów (nowość i eksploracja). ( 12 – 18 miesiąc).
Stadium VI. Reprezentacje umysłowe (18 – 24 miesiąc życia).
Myślenie konkretno – wyobrażeniowe (przedoperacyjne, prelogiczne) /między 2 a 7 r. ż./
Obserwuje się znaczące postępy w rozwoju funkcji symbolicznej.
Ma miejsce przyspieszenie tempa myślenia.
Myślenie ma charakter transdukcyjny.
Myślenie ma charakter magiczny.
Myślenie jest egocentryczne.
W myśleniu ma miejsce centracja.
Brak odwracalności myślenia. Brak przechodniości. Brak pojęć stałości.
Myślenie operacyjne, konkretne /między 7 a 11/12 r. ż./,
czyli okres operacji konkretnych
Myślenie staje się w pełni symboliczne.
System myślenia jest powiązany z doświadczeniami konkretnymi.
Pojawia się odwracalność i związane z nią pojęcia stałości
Doskonali się operacja grupowania (kategoryzacja). Doskonali się porządkowanie.
Inkluzja klas – wiedza, że podklasa może zawierać więcej elementów niż klasa nadrzędna, która ją zawiera. Jest to osiągnięcie okresu operacji konkretnych.
Myślenie abstrakcyjne. Operacje formalne /od 11/12 lat/
Uwolnienie myślenia od bezpośredniego doświadczenia
Zdolność do śledzenia formuły dowodu i budowania hipotez nie wymagająca doświadczania konkretnych obiektów czy sytuacji.
Rozumowanie dedukcyjne (od przesłanek do konkluzji, od ogółu do szczegółu.).
Rozumowanie na symbolach.
Rozumowanie kombinatoryczne
Pojęcie prawdopodobieństwa
Offline
Student
Hej, co z wynikami z PPP? Może do niego napisać, żeby przesłał na pocztę.
Offline
EMOCJE:
Emocja posiada:
- natężenie (mocne, słabe)
- cechy (zależą od zmiany sytuacji)
- znak (pozytywny, negatywny)
Emocje wyrażane są w: słowach, zachowaniu, zmianach mimiki, zmianach układu wegetatywnego.
Źródła emocji:
- bodźce pierwotne:
a) fizjologiczne (jedzenie, spanie, wydalanie, ???prokreacja??nie wiem czy dobrze zanotowałam:/)
b)związane z narządami zmysłów
c) aktywność własna (pochwała i kara)
-bodźce wtórne
a) związane z doświadczeniem
- związane z dysonansem poznawczym (człowiek uważa się za uczciwego, a gdy np. znajdzie pieniądze to ich nie odda tylko weźmie )
Wyrażanie emocji zależy od: osobowości, płci, wieku, wychowania, stanu psycho-fizycznego, tradycji społeczeństwa.
Emocje steniczne – są to takie emocje, które wywołują działanie ( umożliwia ucieczkę, atak, wywołują szczęście)
Emocje asteniczne – są to takie emocje, które sprawiają, że nie jesteśmy w stanie nic zrobić – strach nas paraliżuje.
Umiarkowane emocje motywują nas do racjonalnego działania, natomiast zbyt duże emocje uniemożliwiają myślenie i działanie.
Człowiek ma zdolność do samouleczenia poprzez autosugestie (jeżeli osobie chorej powie się, że jest zdrowa może wyzdrowieć, natomiast jeżeli osobie zdrowej powie się, że jest chora to po pewnym czasie może zachorować).
Emocje sprawiają, że czujemy się miej lub bardziej komfortowo.
Sytuacje trudne – splot okoliczności, który powoduje, że osobnik w danym momencie nie potrafi sobie z nimi poradzić i nie może rozwiązać tego problemu.
Rodzaje sytuacji trudnych:
- zagrożenie (np. życia, ekonomiczne, wyśmianiem, zlekceważeniem)
- przeciążenie (za dużo problemów, z którymi nie potrafimy sobie poradzić)
- deprywacja (blokada informacji – nie dochodzi do nas nic, skrajna deprywacja może prowadzić do śmierci)
- przeszkody różnego typu (brak pracy, pieniędzy, komfortu psychicznego, wsparcia – prowadzą do stanów nerwicowych)
Odpowiedź na sytuacje trudne to mechanizmy ochronne – patologiczny sposób obniżania lęku i frustracji w sytuacjach trudnych czyli:
*ucieczki – uzależnienia, izolacja (różnego rodzaju fobie), próby samobójcze (zwracanie na siebie uwagi, wołanie o pomoc) i samobójstwa.
*zachowania agresywne.
*regres – szukamy jakiś negatywów w swoim wymarzonym celu – szukanie argumentów na obniżenie jego wartości.
*idealizacja – próbujemy upodobnić się do idola, wtedy wydaje się nam, że jesteśmy lepsi.
*projekcja – zrzucamy winę na kogoś innego, by nie obniżyć swojej wartości.
*reakcje infantylne – cofnięcie się w rozwoju.
*kompensacja – zamiana celu nie do osiągnięcia przez nas na inny (np. nie zostanę modelką, bo jestem za niska, ale będę świetną projektantką, ponieważ znam się na modzie i trendach).
Offline